Viktig skyddsutrustning du behöver

Det spelar ingen roll hur bra din motorcykel är om du saknar ordentlig skyddsutrustning. Snåla inte på några av skydden, ju högre kvalitet desto bättre. Det lönar sig alltid att göra grundlig research på vilka varor som ger bäst skydd, och prova alltid utrustningen för att hitta doningar som passar perfekt. Var även försiktig med att köpa second hand, då det är viktigt att all utrustning, speciellt hjälmar och andra hårda skydd, är i perfekt skick.

Hjälm

Svensk lag kräver ingen annan skyddsutrustning för motorcyklar än hjälmen, men de flesta försäkringsbolag, och varje vettig förare, vet att det bara är en del av den nödvändiga utrustningen. Att hitta en bra hjälm får gärna ta både tid och pengar eftersom den ska skydda det viktigaste man har. Se till att prova flera olika storlekar och modeller för att hitta en som verkligen sitter perfekt. Självklart ska hjälmen vara utan skador och i regel är en hjälm säkrare ju nyare modellen är. Kolla även vilket material ytterskalet är tillverkat i, då glasfiber överlag är säkrare än plast, men en dyr plasthjälm ofta är bättre än en billig i glasfiber.

Heltäckande kläder

Overall eller jacka och byxor är upp till var och en, men att bära heltäckande kläder är nödvändigt, både för att skydda vid eventuella olyckor och för att slippa kyla och väta. Lätta och medeltunga kläder i denim eller tunt skinn ger ett visst skydd, men det lönar sig att investera i tjocka plagg i Kevlar eller tjockt skinn. Du vill inte vara med om en olycka utan att vara tillräckligt skyddad. Dessa ger även ett visst skydd mot regn, men den som kör långt, eller väldigt ofta, kommer spara sig en och annan förkylning genom att köpa ett regnställ.

Skor och handskar

Motorcykelstövlar är dyra, men alla gånger värda priset. De skyddar inte bara fötter och smalben vid olyckor utan förhindrar även att fötter eller ben skrapas upp om något kommer i vägen under körningen, de skyddar mot regn och kyla och om man slår i fotpinnarna och så vidare. Handskar är nästan lika viktiga, speciellt eftersom händerna är svåra att reparera efter en olycka. Dessutom skyddar handskar mot regn och kyla, insektsstick och värme från motorn om du måste fixa någonting längs vägen. Ta god tid på dig när du provar ut både stövlar och handskar, och hitta par som både sitter bra och är hyfsat smidiga.

Rygg- och bröstskydd

Skador på rygg och bröstkorg kan ge allvarliga men för livet, och går i viss mån att förebygga med rygg- och bröstskydd. Erfarna motorcykelåkare har använt ryggskydd länge, men även skydd för bröstkorgen börjar bli en norm vad gäller utrustning.

 

Köra med barn

Det går utmärkt att skjutsa barn och ungdomar på motorcykeln även om man inte har en sidovagn. Passagerare ska ha samma skyddsutrustning som föraren, det vill säga mc-hjälm, rejäl jacka och byxor, stövlar, handskar och gärna ryggskydd. Små barn, under sju år, är undantagna från lagen om motorcykelhjälm, eftersom deras nackmuskler kan ta skada av tyngden. De måste dock fortfarande ha en rejäl hjälm, en hockeyhjälm eller liknande är att rekommendera. Det finns ett flertal olika lösningar för att barnen ska sitta säkert på motorcykeln, för äldre barn och korta sträckor kan ett bälte med handtag på, som fästs runt midjan på föraren, räcka. Om ni ska åka långt, eller om barnet löper risk att somna eller på annat vis tappa taget, finns en uppsjö av selar och sadlar som gör att barnet sitter säkert. Barnet ska alltid sitta bakom föraren.