Suzuki

Suzuki har funnits på marknaden sedan 1909 då de tillverkade vävstolar i Japan. Mot slutet av 30-talet började bilproduktionen och efter andra världskriget började Suzuki, tillsammans med många andra företag, att sätta motorer på vanliga cyklar. Därmed inleddes en ny era i motorvärldens historia, och Suzuki har sedan dess varit i framkant vad gäller motorcyklar. De erbjuder ett flertal olika modeller inom alla möjliga kategorier, alltid med hög kvalitet och säkerhet.

Suzuki Sportbike

Det här är ett av de områden där Suzuki utmärker sig mest. Sedan lanseringen av den omåttligt populära Hayabusa 1999 har de legat i framkant, speciellt vad gäller hastighet. 2014 släpptes en jubileumsvariant, som har funktioner utöver det vanliga. Uppdaterat chassi, kraftfull motor och en speciell färgkombination är några av sakerna som gör Hayabusa 50th Anniversary Edition unik. Utöver Hayabusa erbjuder Suzuki fyra andra sportmodeller: GSX-R1000, GSX-S1000F, GSX-R750 samt GSX-R650. Alla har motorkapacitet motsvarande talet i modellnamnet, och alla utom GSX-R650 finns i mer än ett utförande, bland annat med ABS-system och i speciella jubileumsutföranden.

Suzuki Standard

Suzuki erbjuder i skrivande stund hela tolv olika standardcyklar, den största gruppen i deras sortiment. Bandit 1250S ABS är lätthanterad även på de svåraste serpentinvägarna, och kommer dessutom med Suzukis Antilock Brake System. GSX-S1000 har en något mindre motor, men är inspirerad av en sportmodell med meriter i diverse tävlingar, och har attityd därefter. Modellen finns i ytterligare två utföranden, GSX-S1000 ABS och GSX-S1000F ABS. Motorer i mellanstorlekar finns i modellerna GSX-S750 (även GSX-S750Z) och SV650 (finns även i utförandet SFV650, och en uppdaterad variant med ABS släpps 2017). De minsta motorerna i standardutförandet är GW250Z, GW250F och TU250X. Den sistnämnda är designad med körglädjen i åtanke, och trots den relativt lilla motorn är den ett prisvärt köp.

 

Suzuki Cruiser

Boulevard-serien erbjuder hela spektrumet när det kommer till cruisers. Från enorma, kolsvarta C50 B.O.S.S. med 850 cc motor, till pyttelilla S40, finns det möjlighet för alla, oavsett erfarenhet och plånbok att cruisa med Suzuki.

Suzuki Touring

Även de två touringcyklarna C50T och C90T ingår i Boulevard-serien, men är bättre anpassade för långa motorcykelfärder. C90T är den dyrare av de båda, men å andra sidan får man leta länge om man ska hitta en bättre touringhoj. Det ryktas om att pokerproffset Stu Ungar hade en C50T. 

 

Suzuki Off-road

Suzukis två off road-motorcyklar är anpassade för varsin målgrupp: de absoluta nybörjarna och de mer erfarna. DR-Z70 är något av Suzukifamiljens minsting, och det självklara valet för alla barn som börjar upptäcka motorvärlden. Måtten är 1320 mm (längd) x 580 mm (bredd) x 790 mm (höjd), en liten cykel för små förare. Den som har kört ett tag, och letar efter en långlivad och bekväm off road-cykel, kan investera i storebror DR-Z125L.

Suzuki Dualsport

Somliga förare känner sig lika dragna till städer som till skogen och Suzuki gör sitt bästa för att sudda ut gränserna mellan street- och off road-fordon. Dualsport fungerar lika bra på asfalt som i lera, och finns i tre modeller och sex utföranden. DR650S och DR650SE är något mindre än DR-Z400S, men med något högre kapacitet på motorerna. DR-Z400SM släpptes som en uppgraderad specialutgåva av DR-Z400S. De två sista i dualsportserien är DR200S och DR200SE, lättviktare till tyngd, men inte när det kommer till prestation.