Hayabusa

Hayabusa är något av Suzukis stolthet. När den första modellen, som även kallades GSX-1300R-X, lanserades 1999 tog den motorcykelvärlden med storm. Målet med fordonet var att bli snabbast på marknaden och med en topphastighet på 312 kilometer i timmen slog Hayabusa sina rivaler med hästlängder.

Sedan dess har nya regler uppkommit och redan året efter lanseringen plockades maxhastigheten ned till 299 km/h. Då hade Hayabusa dock redan vunnit titeln som 1900-talets snabbaste motorcykel, och årsmodellen från -99 är starkt eftertraktad av samlare.

Världens snabbaste hoj

Hastighet må vara Hayabusans mest framträdande drag, men det är långt ifrån den enda finessen. Nya modeller lanseras vart och vartannat år, och alla erbjuder kraftfulla motorer och ett lätthanterat fordon. Standardmotorn just nu har fyra cylindrar som tillsammans har utrymme för 1340 kubikcentimeter bränsle. Motorn är utformad för att ge fordonet en snabb och smidig acceleration, och det är inte utan anledning som den används av många tävlande inom motorsport.

2008 släppte Suzuki en något uppgraderad variant, och alla cyklar som har producerats sedan dess sägs tillhöra generation två. Andra generationens Hayabusa har en uppgraderad motor med betydligt fler hästkrafter än föregångaren, och dessutom ett förfinat chassi, med mindre luftmotstånd.

Genom åren har säkerhet och anpassning för att inte bryta mot lagar och regler blivit en mer och mer prioriterad del av Suzukis verksamhet, och så även med Hayabusa-modellerna. Andra generationens motorcyklar är tystare och släpper ut mindre farliga avgaser jämfört med den första generationen, och fick dessutom ett uppdaterat bromssystem. Bromskolvarna har genom åren blivit större, vilket lägger mer kraft på bromsskivan, vilket i sin tur ger en mer kontrollerad inbromsning.

Hayabusan har givetvis ABS

Alla motorcyklar av märket Hayabusa som produceras nu har ett inbyggt Antilock Brake System, förkortat ABS, som tjänar till att förebygga att hjulen låser sig. Detta kan ske när väglaget förändras, eller när föraren tvingas bromsa häftigt, och kan i värsta fall leda till att man förlorar kontroll över fordonet. ABS ska assistera i en sådan situation för att föraren ska ha så stor makt som möjligt över sin motorcykel.

Suzukis Hayabusa är ett sportfordon värdigt namnet, som med sin hastighet, säkerhet, låga vikt och enkla styrning utgör en perfekt motorcykel för såväl nybörjare som professionella förare. En riktigt raket. Modellen finns tillgänglig i ett stort antal färger och är dessutom enkel att anpassa till varje ägares personliga preferenser vad gäller design och funktioner. Den har legat i framkant sedan lanseringen 1999, och inget tyder på att Hayabusa skulle glömmas bort i första taget.