Vilken motorcykel passar dig?

Motorcyklar delas ofta upp i två kategorier: street och off-road. De senare går även under namnet ”dirt bikes”, och används för körning i tuff terräng som sand, lera eller snö. Street-varianterna är anpassade för att köra på vägar, och har slätare däck än off road-cyklarna. Oavsett vilket syfte du har med din motorcykel; transport, cruising, sport och så vidare, så erbjuds en uppsjö av alternativ. Här kan du läsa in dig lite närmare på varje typ, och vilken som skulle kunna passa dina behov.

Standard

Standardmotorcykeln kallas även för “naked bike”, och är den vanligaste typen av motorcyklar man kan se ute på gatorna. Den känns lätt igen på förarens hållning, eftersom standardtypen, till skillnad från sportcyklarna, tillåter att föraren sitter med rak rygg. Eftersom standardmotorcyklar dessutom är bland de billigaste på marknaden, mycket flexibla och med lagom starka motorer är de ofta en självklar första motorcykel för nybörjare. I princip alla stora märken erbjuder den här typen av motorcyklar i alla möjliga utföranden och prisklasser.

Sport

Den här sortens motorcyklar kombinerar en kraftfull motor med en så lätt kaross som möjligt, för att maximera hastighet, acceleration och kontroll över fordonet. För att uppnå dessa krav blir sportcyklarna mindre bekväma och drar mer bränsle än till exempel standard- och cruisercyklarna. Den som vill åka snabbt, och ha god kontroll över sitt fordon, kanske till och med tävla, gör en god investering i en sportmotorcykel med stark motor och väl utformad kaross. Om man däremot vill åka långt, eller bara ta sig till och från jobbet, är ett standard- eller touringfordon ett bättre val.

Cruiser

Cruisers är inspirerade av motorcyklar som tillverkades mellan 1930 och 1960, och kända märken inkluderar Harley-Davidson och Indian. Riktiga motorentusiaster föredrar ofta dessa fordon, som fokuserar mycket på design, komfort och motortyp. Den typiska cruiserdesignen låter föraren ha sina fötter placerade långt fram, och handtagen sitter högt upp jämfört med andra sorters motorcyklar. Vid lägre hastigheter är cruisern ett mycket bekvämt val, och i den uppsjö av olika designs som finns tillgängliga är det inte svårt att hitta en favorit.

Off-road

För att kunna köra så säkert, effektivt och snabbt som möjligt genom tuff terräng är off road-fordon ofta mycket avskalade, både vad gäller funktioner och design. Olika typer såsom motocross, trail och track racing är anpassande för olika ändamål, och beroende på vilken terräng man tänker ta sig an är det smart att läsa på om rekommenderade fordon för just den sortens miljö. De olika typerna skiljer sig mycket åt, till exempel är endurocyklar anpassade för mycket långa event, upp till en veckas körning, medan trialvarianten har en mycket liten bränsletank och ofta saknar sadel, eftersom sporten snarare testar skicklighet och balans än hastighet.

Touring

Touringmotorcykeln är till för den som velar mellan att köpa en bil eller en motorcykel, eller den som helt enkelt skulle vilja ha ett mindre fordon än bilen. Den är anpassad för att köra långa sträckor, med goda utrymmen för packning, stora bränsletankar och högsta tänkbara bekvämlighet. För att allt ska få plats blir motorcykeln mycket tung, ofta över 400 kilo, men för den som ska åka långt är det här det överlägset bästa alternativet. En vindruta skyddar mot väder och vind, och föraren kan inta en ergonomisk position som tillåter många timmars körning innan tröttheten slår till.